Sewa Homestay Lenggong

Sewa Homestay Lenggong
Iklan

Saham Akhirat

Saham Akhirat
Wakaf / Derma

Isnin, 13 Oktober 2014

BAJET 2015 MENGELIRUKAN RAKYAT

BADAN PERHUBUNGAN PAS NEGERI PERAK telah menjangkakan sejak awal lagi bahawasanya Bajet 2015 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Rakyat adalah bersifat mengelirukan rakyat. Ibarat "beri secupak ambil balik segantang" atau "beri RM1.00 dan ambil semula RM100" daripada seluruh rakyat.

Kami berpandangan, rakyat mungkin dikhayalkan dengan pemberian yang tidak seberapa berbanding kenaikan yang berlaku termasuklah harga minyak yang dinaikkan sebanyak RM0.20. Rakyat akan merasai keperitan dengan kenaikan kos kehidupan seharian kesan daripada kenaikan harga minyak dan menjelang perlaksanaan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) pada April tahun hadapan. Ianya sudah pasti akan memberi impak yang besar terhadap inflasi ekonomi negara secara keseluruhan.

Bajet yang dibentang itu juga turut mengelirukan dan mengaburkan mata golongan tertentu termasuklah belia, nelayan serta golongan berpendapatan rendah yang kurang kesedaran politik dan perkembangan semasa. Seluruh rakyat perlu membuat pengiraan secara logik tentang peningkat drastik yang bakal berlaku pada tahun 2015 yang dijangka sangat mencabar.

Sebagai contoh, pekebun getah dan sawit perlu membuat kiraan tentang kehilangan pendapatan akibat daripada penurunan harga komoditi getah dan sawit dimana tiada langkah yang serius oleh kerajaan terhadap permintaan rakyat untuk menetapkan harga lantai RM4/kg berbanding masa ini.

Golongan usahawan khususnya kecil-kecilan perlu mencongak apa yang akan berlaku pasca kenaikan harga minyak serta perlaksanaan cukai GST yang akan menyebabkan modal mereka meningkat dan secara tidak langsung untung semakin berkurang.GST memberi kesan langsung terhadap kenaikan harga barang sebanyak 6% yang ditanggung oleh pengguna.

Kami sangat mengharapkan agar kekayaan negara daripada pelbagai sumber yang dianugerahkan oleh Allah ini dapat diurus dengan bijak bagi memberi impak yang lebih besar seterusnya nikmatnya diperoleh oleh seluruh rakyat.

HAJI RAZMAN ZAKARIA
Pesuruhjaya,
Badan Perhubungan PAS Negeri Perak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan