Sewa Homestay Lenggong

Sewa Homestay Lenggong
Iklan

Saham Akhirat

Saham Akhirat
Wakaf / Derma

Selasa, 10 Mei 2011

DIALOG BADAN BERTINDAK PESERTA FELCRA KEBANGSAAN (BAPA) BERSAMA PENDUDUK RUNGKUP, BAGAN DATOH

Buat kali kedua Badan Bertindak Peserta Felcra Kebangsaan (BAPA) yang dipengerusikan oleh Hj Razman turun memenuhi undangan penduduk di Rungkup, Bagan Datoh untuk besama mereka dalam program dialog hasil anasiatif pemuda di daerah ini. Majlis di mulakan kira-kira pukul 3 petang di sebuah surau. Kehadiran agak luar biasa penduduk di daerah ini menunjukkan betapa serius masalah mereka ini dan memerlukan pembelaan dari BAPA. Majlis dimulakan dengan ucapan dari Ketua Jawatankuasa Penaja Bapa Cawangan Rungkup, Saudara Zainal Ramlee yang
memaklumkan serba sedikit latar belakang berkenaan tanah yang mereka terokai selama 22 tahun dan diambil alih oleh kerajaan negeri yang kemudianya diserahkan kepada Felcra untuk diserahkankan semula kepada penduduk. Tetapi malangnya sehingga ke hari ini permohonan mereka tidak mendapat sebarang jawapan dari pej tanah. Felcra pula telah menanam kelapa sawit dan telah mengumpul banyak keuntungan hasil dari tanah yang diterokai oleh penduduk disini. Ada penduduk memaklumkan setiap kali menjelang pilihanraya, borang permohonan tanah akan dikeluarkan dan sehingga kini ianya hanya janji kosong sahaja. Hasil dialog ini juga mendedahkan bahawa ada orang luar telah mendapat hak milik tanah ini yang menjadi tanda tanya siapa mereka dan bagaimana mereka boleh mendapat hakmilik tersebut. Permohonan penduduk tempatan selama bertahun tidak mendapat layanan.
Pihak BAPA yang ingin membantu mereka ini supaya Jawatankuasa yang mengetuai penduduk disini supaya menyediakan sebuah memorandom tuntutan dan BAPA akan mengaturka pertemuan antara penduduk dengan Menteri Besar Perak dalam tempoh terdekat ini. Sebanyak 200 borang keahlian BAPA diterima pada majlis ini. Ini menjadikan salah satu Cawangan BAPA yang mempunyai keahlian tertinggi setakat ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan