Sewa Homestay Lenggong

Sewa Homestay Lenggong
Iklan

Saham Akhirat

Saham Akhirat
Wakaf / Derma

Selasa, 17 Mei 2011

EMPAT GOLONGAN PENENTANG KEBENARAN



Bila ada usaha untuk kembali kepada ajaran Islam yg sebenar, pasti ada penentangnya. Anehnya penentangan itu lazimnya datang dari umat islam sendiri. 
MENGAPA TERJADI DEMIKIAN ?
Jika diteliti ada empat sebab mengapa seseorang itu melakukan kemungkaran , dengan sebab-sebab itu pelaku kemungkaran juga terdiri dari 4 golongan. Golongan itu ialah:


1. Orang yang jahil

Golongan yg melanggar hukum, tidak mentaati undang2 dan hukum Allah kerana mereka jahil. Golongan ini sebenarnya mudah ditangani, mereka cuma perlu diberitahu bagaimana untuk mendapatkan ilmu dan diberi kesedarn melalui dakwah dan tarbiahsecara berterusan.

Ingatlah bahawa Islam ini bukan saja mudah disalah tafsir oleh golongan bukan islam tetapi oleh orang Islam sendiri. Ini menyebabkan mereka memusuhi Islam, sebagaimana pepatah Arab 'Seseorang itu memusuhi apa yg mereka tidak tahu'.

2. Tidak mampu melawan nafsu

Mereka ini melakukan kejahatan bukan kerana mereka tidak tahu, tetapi kerana tidak mampu meninggalkannya akibat dipengaruhi hawa nafsu.

Golongan ini perlu diberitahu melalui proses berdakwah, mendidik, membimbing, mengasuh serta memberi alternatif kepada runtunan nafsu yg mendorong ke arah kemungkaran. Contohnya nafsu yg cenderung untuk berzina, dididik dan diberi laluan untuk bernikah.

3. Mempunyai kepentingan


Golongan yg mempunyai kepentingan dengan kemungkaran atau kejahatan yg dilakukan. Mereka mempromosi kemungkaran kerana mendapat keuntungan peribadi melaluinya. kalau kejahatan sudah menjadi pendapatan mereka atau meraih kemasyhuran, mereka perlu disedarkan dengan mendidik hawa nafsu. Perkara yg lebih penting ialah membuka jalan keluar supaya mereka mendapat sumber pendapatan halal dan meninggalkan yg haram tadi.

4. Ada Isme Perjuangan

Golongan yang melakukan kejahatan kerana mereka merasakan itu satu kebenaran, sebaliknya meninggalkan kebenaran kerana menyangkanya ia amalan kejahatan.

Golongan ini paling sukar dihadapi, kerana golongan ini mendapat sokongan dari golongan pertama, ke dua dan ketiga tadi. Oleh itu kita perlu hadapi dan atasi masalah 3 golongan ini dahulu. Dengan sendirinya akan memencilkan golongan keempat kerana penyokong mereka telah berpaling tadah.

petikan dari Majalah Solusi 22

Tiada ulasan:

Catat Ulasan