Sewa Homestay Lenggong

Sewa Homestay Lenggong
Iklan

Saham Akhirat

Saham Akhirat
Wakaf / Derma

Selasa, 7 Oktober 2014

BAJET 2015: MENANTI USAHA RINGANKAN BEBAN RAKYAT

PAS Perak menanti sesuatu pengisytiharan yang baik daripada bajet 2015 yang akan dibentangkan pada hari Jumaat ini oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Kerajaan Umno/BN perlu sedar kuasa yang diberikan oleh rakyat seharusnya memainkan peranan untuk memikir sesuatu usaha untuk meringankan beban dan kos sara hidup rakyat.

Pendapatan pekebun kecil getah dan sawit merosot lebih dpd 50%. Harga getah sebelum PRU13 mencecah RM9/kg namun sekarang serendah RM1.60/kg. Sawit daripada RM900 berkurang sehingga sekitar RM300-Rm400/mton. Penurunan harga komoditi ini dikatakan berpunca daripada kejatuhan harga pasaran dunia.

Namun apa yang menghairankan ialah, diketahui harga pasaran dunia minyak mentah dunia ketika ini turun daripada USD 135/barel kepada sekitar USD 90/barel namun kerajaan Umno bertindak tidak seiring apabila menaikkan harga runcit petrol dan diesel sebanyak RM 0.20 seliter.

Kenaikan ini mendorong kepada kenaikan secara berantai semua kos barangan dan perkhidmatan seterusnya menambahkan lagi beban yang dialami oleh rakyat. Ini belum lagi mengambil kira kesan daripada tindakan kerajaan menafikan tarif eletrik sebelum ini.

Penurunan pendapatan dan peningkatan kos sara hidup menjadikan rakyat khususnya golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana amat tertekan.  Fenomena ini mendorong rakyat terpaksa melakukan dua tiga pekerjaan untuk menampung perbelanjaan. Rakyat menghabiskan lebih daripada 12 jam sehari bekerja untuk menampung kekurangan pendapatan. Ini akan menyumbang banyak lagi perkara negatif dalam institusi masyarakat dan keluarga.

PAS Perak menaruh penuh harapan semoga bajet kali ini berkisarkan bajet prihatin rakyat, bukan bajet menjaga kroni serta bajet membodohkan rakyat untuk mengekalkan kuasa semata-mata seperti pemberian BRIM tidak memberi impak ekonomi rakyat dan Negara.

HAJI RAZMAN ZAKARIA
Pesuruhjaya PAS Negeri Perak

1 ulasan:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    BalasPadam